maandag 14 maart 2011

In de ban van Carll Cneut (Bibliotheek Genk)

Onlangs vroeg een vriendin van mij of ik ook naar de tentoonstelling van Carll Cneut ging, in Genk. Ik zei "Carl wie?". Ze legde me uit dat Carll Cneut een illustrator van kinderboeken is en ik vond dat reden genoeg om eens een kijkje te gaan nemen.
Er hingen alleen illustraties van varkens. Niet echt denderend veel. Mooi, maar gewoon een teveel aan varkens. De illustraties leken heel erg op elkaar.

Enkele dagen voordien had ik een boekje in de bibliotheek van Hasselt gehaald. Naar aanleiding van het thema 'geheim' van de jeugdboekenweek had ik gekozen voor 'het geheim van de keel van de nachtegaal' van Peter Verhelst. Na lang surfen en zoeken achter bekroonde boeken kwam ik dit pareltje tegen.

's Avonds, na de tentoonstelling van Carll Cneut, begon ik in mijn geheim boekje te lezen. En weet je wat ik toen zag? "MET PRENTEN VAN CARLL CNEUT". Alsjemenou. En het zijn heel mooie prenten. Er is zelfs een prachtige website van: http://www.carllcneut.es/.
Dit boekje heeft niet voor niets tal van prijzen gekregen:

Onze landgenoten Carll Cneut en Peter Verhelst hebben de Woutertje Pieterse Prijs 2009 gekregen voor 'Het geheim van de keel van de nachtegaal'. Aan de Nederlandse prijs is een oorkonde en een bedrag van 15.000 euro verbonden.
"Dit schitterende prentenboek kan door werkelijk iedereen worden gelezen", luidt het oordeel van de jury. "Het overschrijdt niet alleen de leeftijdsgrenzen, maar ook de grenzen tussen beeld, tekst en vormgeving."

Photobucket

"Aan de basis stond het sprookje van Andersen over de Chinese nachtegaal, die eerst wordt vereerd en dan wordt veronachtzaamd. Verhelst en Cneut hebben een compleet nieuw kunstwerk geschapen."

De prijs voor kinder- en jeugdboeken werd voor de tweeëntwintigste keer uitgereikt.


Photobucket

Zo zie je maar, niet te snel stoppen met kijken en onderzoeken.

Meer info over Carll Cneut uiteraard op :
www.carllcneut.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten