dinsdag 29 maart 2011

Bloesemimpressies 2011: DE NAAKTE WAARHEID

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Tja, wat moet ik hierover zeggen? Heel veel kunst, maar ook veel 'amateuristische' kunst. Toen ik thuis kwam, was ik al bijna alles vergeten wat ik gezien heb.


De zelfde dag: kunstenaar - Florian Loosen /geefjeogendekost

verwelkomen je zondag 3 april 2011 om 10u in de Bottelarij

Florian Loosen is opgegroeid in Leopoldsburg en nadien verder gaan studeren aan de PHL in Hasselt. Daar volgde hij eerst de opleiding grafische en reclamevormgeving maar na 1 jaar werd duidelijk dat vrije kunsten meer het gene was wat hij zocht voor zijn artistieke ontplooiing. Na een intense leerperiode van 4 jaar en enkele werkbezoeken aan het Frans Masereel centrum behaalde hij zijn master in de Vrije Grafiek. Toch zien we dat Loosen zich niet enkel bezig hield met de ambachtelijke druktechnieken, maar ook andere mediums opzocht zoals sculpturen, installaties en schilderijen. Deze evolutie van 2D naar 3D bracht mogelijkheden met zich mee, maar ook zijn beperkingen. Ook deze fase was noodzakelijk om verder te kunnen evolueren. Op dit moment hanteert hij, afhankelijk van welk concept hij bedacht heeft, het medium dat hier het beste voor toegepast kan worden.

Loosen omschrijft zijn kunst als een reconceptualisatie van afbeeldingen, objecten en ideeën. Inspiratie vindt hij enerzijds in de media en de maatschappij. Anderzijds louter puttende uit zijn fantasie. Op die manier tracht hij een spiegel voor de toeschouwer te plaatsen zonder dat hij het expliciet zegt wat er gezien moet worden. En nog minder hoe een bepaald kunstwerk geïnterpreteerd moet worden. Net zoals informatie pas waarde krijgt door het in de juiste context plaatsen, is dit bij kunst ook het geval. Het zoeken naar het juiste (referentie)kader is niet alleen van toepassing voor de kunstenaar, maar evenzeer voor de toeschouwer.

De toeschouwer speelt een belangrijke rol in zijn werk. Afhankelijk van verschillende factoren zoals het verleden, interessevelden, omgevingsfactoren,...zorgen deze ervoor dat de eigenlijke interpretatie van een werk verschillend kan zijn voor iedere toeschouwer. Spelende met dit idee, creëert hij kunst die fungeert als een spel waarbij iedere toeschouwer door zijn persoonlijke interpretatie, zijn eigen waarheid creëert.



Ten opzichte van de werken 'in het grote gebouw' sprong het werk van deze jonge man er toch wel uit. Alleszins kwalitatief veel meer hoogstaand dan de rest.

Los daarvan weer eens een dikke chapeau voor Aksi, die het toch maar allemaal verwezenlijken. Aksi stelt de deuren van zijn ongelooflijk mooie gebouw steeds weer open voor de kunst, waarvoor onze welgemeende dank! En hun supergezellige, kindvriendelijke terras maakt het allemaal 'af'.

'n Dikke merci, Aksi. Tot snel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten