maandag 14 februari 2011

Niet van de Poes: de kat in het kinderboek (Literair Museum Hasselt)


De nieuwe tentoonstelling van het Literair Museum Hasselt heet Niet van de poes! De kat in het kinderboek, want katten miauwen in massa's kinderboeken, in hoofd- en bijrollen. Sluip op kattenpootjes rond en ontmoet gekke poezen, boze poesjes, brave en ondeugende katjes, gelaarsde katten en nog veel meer. Miauw!

De tentoonstelling toont een verzameling oude en nieuwe kinderboeken over katten. In vitrines liggen bijzondere oude kattenboeken: sprookjesboeken, verhalenboeken en pop-upboeken. Nieuwe kattenboeken zijn te vinden in de gezellige leeshoek. Aan de muren hangen originele poezenillustraties uit de collectie van het Literair Museum en van de illustratoren Kristien Aertsssen, Jan Jutte, Katrien Matthys, Sebastiaan van Doninck, Fiep Westendorp en Albertine Zullo.

Een kamer is gewijd aan sprookjes als De gelaarsde kat - je vindt er ondermeer prachtige oude Epinalprenten.

De leerlingen van de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Hasselt uit het kinderatelier van Lieve Claesen lieten zich door de illustraties inspireren en maakten poezen in klei en papier-maché. Ook deze kunstwerkjes zullen in de tentoonstelling te zien zijn.

Voor kinderen van 5 tot 12 jaar zijn er allerlei kattige opdrachten opdrachten bij de tentoonstelling. Ook al ben je allergisch voor katten: hier kan je zonder niesbuien tussen de poezen je hartje ophalen.


Persoonlijk vond ik het niet gemakkelijk de aandacht van de kinderen erbij te houden. Ik moest diverse verhaaltjes voorlezen die aan de opdrachten gekoppeld waren en .. hoeveel verhaaltjes kan je in oorverdovend lawaai voorlezen en verstaan natuurlijk.

Het waren prachtige boeken en fenomenaal mooie illustraties. Ik ben toch blij dat ik met het klasje ben meegegaan, zo had ik 2 vliegen in 1 klap. Ik kon leren een groep begeleiden en blijvend boeien en ik kon genieten van de mooie tentoonstelling (wel tegen een iets sneller tempo dan gewoonlijk).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten