zaterdag 5 februari 2011

Les muzische vorming van 05/02/2011

De les muzische vorming was ontzettend leerrijk. Door elkaar in kleine groepjes (hoekenwerk) met elkaar over bepaalde dingen te laten overleggen, kom je zoveel van de anderen en van jezelf te weten. Een heel wereld van mogelijkheden gaat open.

Aan hand van deze opdrachten leer je de materie helemaal opentrekken. Je bekijkt alles vanuit verschillende standpunten. Anders dan je vanuit jezelf zou doen. Je gaat veel dieper overal op in en komt op steeds meer ideeën.

Handenarbeid, tekenen, foto/film/media, muziek, spel, taal, beweging en zelfs erfgoed worden geanalyseerd. Wat kan je bvb voor het thema moederdag doen met elk van bovenstaande aspecten?

Onze groep kreeg ook de kans om te brainstormen over de volgende vragen:

--> Wat is muzische vorming? Wat is kunst? Waarom is het de moeite waard in het onderwijs? Het bestaansrecht van muzische opvoeding in het onderwijs. Wat levert het op?

We kwamen tot het besluit dat iets kunst is als er een stukje van jezelf in wordt gelegd, als je jezelf hierdoor kan uitdrukken.

Kinderen leren met behulp van muzische vorming om te gaan met hun innerlijke gevoelens. Ze leren de dingen vanuit een ander perspectief te bekijken.

Persoonlijk moet ik dan denken aan een documentaire over creatieve therapie die ik ooit gezien heb. De leerkrachten van bepaalde leerlingen hadden aan hand van hun tekeningen een vermoeden dat er iets niet snor zat. Via creatieve therapie kwamen allerlei dingen aan het licht. Vervolgens kon men op die manier de kinderen helpen zich beter te uiten of dingen te verwerken.

Muzische vorming is dus niet onbelangrijk in het onderwijs en daarbuiten, aangezien het een middel is om zichzelf en zijn gevoelens uit te drukken.

Daar waar geen woorden voor zijn, kan men kunst gebruiken!


Door middel van muzische vorming kunnen kinderen zichzelf zijn, ze worden geprikkeld en bloeien open. Ze leren een bepaalde grondhouding en expressievormen aan. Ze zijn vrij in hun handelen.

Op het einde van de les volgende er een kringgesprek, waarbij elke groep zijn bevindingen mocht geven. Zo een kringgesprek is altijd zo interessant. Je ontdekt hierbij dat sommigen net dezelfde stimulansen nodig hebben dan jou. In mijn geval is dat terugkoppeling met anderen. Erover kunnen praten. Gezamenlijk brainstormen.
Joost bracht me bijvoorbeeld op een geweldig idee wat mijn lesvoorbereiding van de kip betrof. De kip is namelijk een rechtstreekste afstammeling van de Dino. Ze hebben hetzelfde DNA. Hoe leuk kan je lesintroductie over kippen zijn? "Dit is een Dino. Vandaag zullen we het dus hebben over KIPPEN".
Sommigen vonden het ook nog wat vroeg om uitgebreid muzisch les te geven, maar er werd ons gezegd dat we klein kunnen beginnen. Je moet het in de eenvoud leren zien.

Muzische vorming is geen doel op zich, maar een middel.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Een reactie posten