maandag 31 januari 2011

Bezoek aan jaarlijkse tentoonstelling van de kunstkring Alkarte (Alken)

Zaterdag 29/1/2011 zijn we gewoontegetrouw met het hele gezin naar de tentoonstelling van Alkarte geweest.
Het mooie hiervan is dat je denkt dat je weet wat je te zien gaat krijgen. Je vermoedt dat het allemaal schilderijen van vazen met bloemen en landschappen zullen zijn.
Dat is echter niet het geval wat de kunstkring van Alken betreft.

Ik ben hoedanook grote fan van de werken van Jef Bertels. Er zijn mensen die zeggen dat hij altijd 'hetzelfde' maakt, maar ik vind dat je dat zo niet mag zien.
Het fantastische, bovennatuurlijke, fantasierijke is nu eenmaal zijn trademark. Als hij heel andere dingen zou maken, zou het toch Jef Bertels niet meer zijn?

Photobucket

Zijn website mocht wel een beetje gemoderniseerd worden, maar bon,je ziet wel de essentie.
http://users.skynet.be/fb791474/homened.html

Er was ook indrukwekkend keramiekwerk te zien, namelijk van Marifey:
http://users.skynet.be/fb791474/marifeysite/marifeyhomened1.html

Het was zo ontzettend verfijnd gemaakt en afgewerkt, dan ik alleen maar met open mond mijn bewondering kon uiten. Zelf heb ik ook even keramiek gevolgd, dus ik weet wel waarover ik spreek.

Photobucket

De werken van Gilberte Mathijs waren ook speciaal. Ze waren anders in die zin, dat ze strakker geschilderd waren. Er was een schilderij met kikkers (daar kikker je van op) dat heel grappig en tegelijkertijd mooi was, maar ook een stilleven met kersen, dat anders was dan anders. Rustgevend en strelend voor het oog.

Er waren nog andere mooie keramiekwerken te zien en natuurlijk ook een paar stillevens en landschappen, maar toch niet de doorsnee dingen die je zou verwachten van een plaatselijke dorps-kunstkring. Er stond zelfs een conceptuele installatie.

Mijn mening is, dat de leden van de kunstkring Alkarte toch wel iets meer te bieden hebben dan wat we gewoon zijn van de doorsnee-kunstkringen. Petje af voor Alkarte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten